mandag 28. juni 2010

Lille Arild er født :)

18.juni 2010

11.05: Hadde gjort litt husarbeid da jeg fant ut at jeg skulle ta en pause og se litt på tv, da jeg kjente det... Minte litt om en masrie i begynnelsen, men den tiltok i styrke og spredde seg i hele "mensen"området.. Da slo det meg at dette var en rie og at noe var på gang.

Ville ikke ringe å mase på Olen med en gang, så fant ut at jeg skulle ta tiden på riene en stund for å se hvordan det gikk. Riene begynte med 29-48 minutter imellom (mest 29 min) og fortsatte slik en stund. Før de plutselig falt til 7-12 minutter. Prøvde å pakke litt til sykehuset mens dette pågikk, men var utrolig vanskelig i og med at jeg hadde en hysterisk aktiv baby i magen mellom riene og det var litt vondt.

Ringte etterhvert Olen for å advare han om hva som foregikk, og at han mest sannsynlig skulle bli pappa den dagen :D Og han kunne fortelle meg i ettertid at han bare gikk rundt å smilte i en slags forvirret tilstand ;) Ikke lett å jobbe når man får en slik beskjed :)

Litt før kl 14 ringte jeg til Ole og sa at han burde komme hjem, da var riene begynt å bli temmelig intense. Jeg pusta og peste ganske voldsomt når han kom inn døra. Og han løp rundt for å pakke fødebag, ordne med barnepass til lillemor (alle var plutselig på jobb, bortreist osv) og hundepass.

Vi kjørte bort til JM mens jeg pusta som en blåsebelg, inn til sjekk... 3-5 min mellom riene (begynner å haste nå ja) 2,5 cm åpning og avflatet mormunn, nice :) Men mens jeg lå der dabbet riene av ei lita stund og jeg så for meg en lang fødsel, stønn :(

JM ringte etter ambulanse (har over 20 mil til sykehuset), men bilen var borte fra øya så det ble rekvirert et sykefly istedenfor. Og glad er jeg for det, hvis ikke hadde babyen blidd fødd på Kvalsundbrua om ikke før :/

Inn i den andre ambulansen med meg for å kjøre til flyplassen, der tok riene seg opp igjen. Krevde en pussbakke, var så kvalm. Men det eneste jeg brukte den til var å presse den oppned over hodet mitt og gjemme meg under den for hver rie som kom.. ;)

Synes flyturen tok en evighet, og jobbet meg gjennom stadig sterker rier, Mot slutten av flyturen kjente jeg pressriene begynne sånn smått. Men denne tøtta nektet å føde i et fly, så jeg begynte å jobbe mot riene. Fy F** så vondt. Vi landet, inn i ny ambulanse, nektet fremdeles å jobbe med riene. Inn på sykehuset, inn i heisen, inn på rommet.. kravla meg av sykebåra og sto ved senga å pusta som en hval.. Opp i senga "Gi meg lystgassen" krevde jeg!! Deeeeer, da begynte jeg å jobbe med pressriene mine..

16 minutter etter at jeg kom meg opp i senga kom gutten vår. Det eneste JM rakk å få fram var "rekker jeg å få på meg hansker" hehe :))) Lillebror ble født kl 18.26..

JM lurte også på hvor lenge jeg hadde holdt igjen, for gutten bar tydelig preg av å ha "stanget" en stund, han var skikkelig conehead. I tillegg hadde jeg hatt veldig lite fostervann, så han var stakkars så tørr i huden når han kom ut.

Dagen etter fødselen ble jeg sendt inn til en akuttoperasjon for en cyste jeg hadde på halebeinet, så det ble ikke akkurat noen superstart for meg å den lille. Men fikk en bra smertelindring og oppfølging etter operasjonen, pluss et kjempeopphold på pasienthotellet der min kjære overnattet sammen med meg.

Gutten vår skal hete Arild, han var 3340 gram og 49 cm lang og helt perfekt :))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar